01 juli 2012

Igår var det lördag

Dagen började med moln och lite kyla så det var skönt på morgonpromenadens 4 km.
Sedan blev det brödbak så att solen kom fram.

Focaccia i långpanna

ca 20 bitar
25g jäst
3 dl vatten
½dl olivolja och då gärna Marinas goda
2msk honung eller socker
1tsk flingsalt
6-7dl vetemjöl

Fyllning:
6-7 cocktailtomater
1dl svarta oliver
1-2 små rödlökar
knappt ½dl olivolja
3tsk flingsalt
1tsk mortlad färsk rosmarin

Smula ned jästen. Värm vattnet till 37 grader. Lös upp jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, honung/socker, olja och salt. Blanda till en lös och smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
Klä en långpanna 25x3 cm med bakplåtspapper. Häll ut degen och tryck ut den med mjölade händer. Låt jäsa ca 30 min. under bakduk.
Sätt ugnen på 250 grader.
Tryck ner halverade timater, oliver, och rödlöksklyftor (jag tog även i ädelost). Ringla över oljan. Mortla rosmarin med 2 tsk flingsalt och strö blandningen över. Strö på 1 msk flingsalt.
Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 10-12 min. Låt svalna och skär i portionsbitar.

Fram mot kvällen efter en regnskur gick Eve och jag till Vilsta för att lyssna på dragspel då de under helgen haft dragspelsstämma på området. Men inte hörde vi några dragspel utan det var ett dansband som spelade vid utedansbanan - lite halt på masonitgolvet men vi klarade ett par buggrundor utan att halka omkull. Jag vann salt o pepparkvarnar på lotteriet som nu står så fint i lilla köket i "Lilla Stugan".

2 kommentarer: